Persoonlijke ontwikkeling en bloei vanuit eigen talenten

Nienke Ris-Stolk van 2Flourish Coaching & Training zou graag zien dat elk mens tot bloei komt en zich ontwikkelt vanuit zijn of haar unieke mogelijkheden en talenten. Daarvoor biedt ze coaching en training aan een ieder die verlangt naar een duw in de rug voor zijn of haar persoonlijke en/of professionele ontwikkeling. De naam van haar coachingspraktijk is afgeleid van het Engelse werkwoord ‘to flourish’, wat staat voor opbloeien, floreren, ontplooien en tot ontwikkeling komen. De twee in de naam slaat uiteraard op ‘to’, maar betekent vooral dat je het als coach en coachee samen doet, waarbij de coach als een sparringpartner fungeert voor de coachee. Daarnaast geeft Nienke ook teamtrainingen voor bedrijven en organisaties, waarbij ze praktische handvatten biedt om op een nieuwe en betere manier samen te werken.

De voorgeschiedenis

Nienke is in 1979 geboren en wilde in eerste instantie geneeskunde studeren. Maar ze werd daar voor uitgeloot, waarna ze biologie ging studeren. Omdat ze naar eigen zeggen veel te sociaal is om zich op te sluiten in een laboratorium, besloot ze na haar afstuderen docent Biologie en Algemene Natuurwetenschappen op een middelbare school te worden. Maar als docent voor de klas miste ze het een-op-een contact, wat ze vanuit haar studententijd had ervaren in de functie van mentor. Na vijf jaar reageerde ze op een vacature voor tutor slash studentenbegeleider bij de Evangelische Hogeschool. Ze werd aangenomen en heeft er bijna tien jaar gewerkt. Naast haar tutoraat was ze ook docent en heeft ze als  decaan de belangrijke pijler loopbaanbegeleiding op de hogeschool verder ontwikkeld.

Op een gegeven moment kreeg Nienke het idee om een eigen coachingspraktijk op te richten, maar daarbij wilde ze wel iets concreets in handen hebben en niet zomaar de zoveelste coach uithangen, zoals ze zelf mooi zegt. Ze wilde een duidelijk model hebben om van daaruit te kunnen werken en kwam toen in aanraking met Life Languages en hun ‘System of Communication’. Dit model is ontwikkeld om relaties thuis en op het werk te herstellen, te versterken en uit te bouwen en van daaruit een positieve en productieve omgeving te creëren waarin mensen groeien en bloeien. Nienke was hier zo enthousiast over, dat ze de trainingsopleiding van dit model gevolgd heeft, waarna ze de licentie kreeg om dit zelf toe te kunnen passen. In 2015 heeft ze vervolgens 2Flourish Coaching & Training opgericht.

Specialisme op het gebied van hoogbegaafdheid

“De naam is heel bewust gekozen.”, aldus Nienke, “Ik word er écht blij van als mensen in beweging komen en zich van daaruit ontwikkelen en opbloeien, omdat ze eindelijk ontdekken wie ze zijn, wat ze kunnen en waar ze het beste op hun plek zijn. Ik wil graag dat mensen dingen doen waar ze energie van krijgen in plaats van bezig te zijn met zaken die totaal geen energie geven. Vaak blijven mensen op een plek zitten, omdat het leven nu eenmaal zo gelopen is of omdat het door de buitenwereld verwacht wordt; om maar eens een twee voorbeelden te noemen die ik in de praktijk helaas vaak tegenkom.”

Vlak na de oprichting van haar coachingspraktijk deed zich privé iets voor wat van invloed zou blijken te zijn op haar werkzaamheden als coach. Haar zoon liep vast op de basisschool waar men na onderzoek ontdekte dat hij hoogbegaafd is. Nienke wilde daar meer over weten en is in die richting een opleiding gaan volgen, waarna ze op school spontaan begeleidster werd van haar zoon en nog een aantal hoogbegaafde kinderen.

Het gezin verhuisde in de zomer van 2016 van het Westlandse Hardinxveld naar Rijssen in Overijssel. Nienke heeft toen ook haar baan bij de Evangelische Hogeschool opgezegd, zodat ze zich volledig kon focussen op haar coachingspraktijk. Ze werkte eerst vanuit huis, maar door de komst van een pleegkind was er meer ruimte nodig, waardoor ze al vrij snel extern ging in een pand van vrienden met een eigen bedrijf.

Vanuit haar specialisme op het gebied van hoogbegaafdheid heeft ze in Rijssen en omgeving een contract gesloten met de gemeentes, om in samenwerking met Jeugdzorg hoogbegaafde kinderen en hun ouders te coachen. Sindsdien is dat een van de vaste pijlers in haar dienstverlening en coacht ze ook volwassenen met hoogbegaafdheid. Met het communicatiemodel van Life Languages heeft ze de overige pijlers verder ontwikkeld.

‘Wie ben ik eigenlijk?’

Nienke: “Ik heb een brede interesse als het gaat om mensen en hun welbevinden, waardoor ik eigenlijk op alle fronten wel een coachtraject zou kunnen aangaan. Die veelzijdigheid is soms best lastig, maar ervaar ik over het algemeen toch júist als mijn kracht.”

Met behulp van het model van Life Languages coacht Nienke volwassenen die in een persoonlijke ontwikkeling zitten en/of met loopbaanvraagstukken worstelen. Ze gaat over het algemeen eerst met de coachee op zoek naar het antwoord op de vraag ‘Wie ben ik eigenlijk?’ en vaak doet de persoon dan al zoveel ontdekkingen over zichzelf, dat er van alles in zijn leven in beweging komt.

De zes pijlers van haar dienstverlening zijn Life Languages, Persoonlijke ontwikkeling, Hoogbegaafdheid, Groei in (persoonlijk) leiderschap, Nieuw werkplezier en Sterke relatie. Op de pijler Hoogbegaafdheid na zijn de pijlers bij veel mensen onlosmakelijk met elkaar verbonden en overlappen ze elkaar. Daarbij bestaat de kerntaak van Nienke eruit dat ze de juiste vragen stelt en heel goed luistert. “Ik zeg altijd ‘Als coach kom ik langszij’ en ben ik niet degene die met de oplossingen komt.”, aldus Nienke, “Uiteraard denk ik mee en doe ik af en toe een handreiking, maar door de juiste vragen te stellen wordt de coachee in zijn of haar kracht gezet en geholpen om de regie over het eigen leven weer op te pakken vanuit de gedachten ‘Waarom denk ik zoals ik denk?’, ‘Waarom voel ik me zoals ik me voel?’ en ‘Waarom doe ik de dingen zoals ik ze doe?’. Van daaruit komen er vragen als ‘Wat zit erachter en wat zit er in mij, wat ik op een andere manier kan inzetten, zodat ik veel meer tot mijn recht kom?’. Ik zie het als mijn taak als coach om bij al die vragen de diepte in te gaan en geen genoegen te nemen met een simpel antwoord, wat me heel goed afgaat, omdat ik het van nature al in mij heb zitten om door te vragen.”

Haar cliënten komen zowel particulier als werk gerelateerd. In het laatste geval wordt iemand bijvoorbeeld door zijn of haar werkgever naar haar toegestuurd.

“Als iedereen op z’n plek zit, heb je een heel ander team”

Verder is ze zakelijk actief met teamtrainingen die ze verzorgt voor middelgrote en grote bedrijven en die ertoe bijdragen dat collega’s elkaar echt gaan begrijpen en van daaruit meer respect voor elkaar hebben. Doel is dat iedereen op de juiste plek komt te zitten binnen de organisatie. Met behulp van het communicatiemodel van Life Languages ontdekt iedereen voor zichzelf waar de persoonlijke behoeften en kwaliteiten liggen, maar ook wat die van de collega’s zijn. Crosstalks binnen het team brengen in kaart hoe communicatie tussen verschillende personen plaatsvindt en aan de hand daarvan leert men elkaars talen kennen, wat de communicatie onderling sterk verbetert. Het communicatiemodel geeft praktisch inzicht en begrip voor elkaar, waardoor de samenwerking naar een hoger niveau getild wordt, wat uiteraard een positief effect heeft op de algehele bedrijfsvoering.

Nienke “Als iedereen op z’n plek zit en daardoor vanuit zijn eigen kracht en kwaliteit kan werken, dan heb je een heel ander team. Maar vaak zitten we veel te vast aan onze functie en doen we de dingen, omdat we die nu eenmaal moeten doen. Uiteraard is het niet mijn insteek dat iedereen binnen een organisatie van plek gaat verschuiven, maar ik stel wel de kritische vraag ‘Doe jij dingen waar je echt energie van krijgt, of zou jouw takenpakket er anders uit kunnen zien?’. En zo nodig koppel ik dat terug naar de werkgever met de vraag hoe hij dat ziet en of er mogelijkheden zijn om mensen te helpen zich verder te ontwikkelen, zodat ze op de juiste plek functioneren binnen de organisatie. Als de werkgever en het personeel daar voor openstaan, kun je er met elkaar voor zorgen dat alle teamleden echt in hun eigen kracht gezet worden.”

De zeven levenstalen van Life Languages

Voor de teamtraining vullen de deelnemers online een persoonlijke vragenlijst in, waardoor er een persoonlijk profiel naar voren komt wat gebaseerd is op de zeven levenstalen van Life Languages, die in drie categorieën verdeeld zijn: twee doe-talen, twee gevoelstalen en drie denktalen. Dat zijn respectievelijk de Mover, de Doer, de Influencer, de Responder, de Shaper, de Producer en de Contemplator. Iedereen heeft deze talen tot z’n beschikking, maar de mate waarin iemand een bepaalde taal spreekt, verschilt per persoon en hangt af van de voorkeur die men voor een bepaalde communicatiestijl heeft. Als bijvoorbeeld de één een bepaalde taal op nummer zeven heeft staan terwijl de ander die op nummer één heeft, dan moeten beiden langs heel wat schakels om elkaar te kunnen bereiken, wat heel veel energie kost en vaak tot een moeizame samenwerking leidt, doordat er onvoldoende begrip is van en voor elkaar.  

Daarom zijn er vanuit de zeven talen vier sleutels die tot een succesvolle communicatie leiden: Filter, Behoefte, Passie en Sterke Eigenschap. Het Filter is de bril waarmee we naar een ander kijken en is de interne vraag die te allen tijde vanuit elke levenstaal wordt gesteld, onuitgesproken of hardop. Een denker kan bijvoorbeeld aan een doener vragen wat zijn plan voor vandaag is, waarop de doener antwoordt dat hij geen plan heeft en gewoon gaat beginnen. Dan raakt de denker van slag, want die begint niet zomaar aan iets zonder een plan van aanpak. Het model biedt dan een platform om van daaruit in gesprek te gaan, waardoor zowel de denker als de doener begrijpen waarom ze zelf de dingen doen zoals ze die doen én waarom de ander het doet zoals hij of zij het doet. Er ontstaat dan begrip voor elkaars manier van werken en daar kan dan wél een goede samenwerking uit voortkomen. Dit geldt uiteraard voor alle mogelijke combinaties in de zeven levenstalen. Behoefte van anderen is de unieke behoefte van elke levenstaal, waardoor je je door de ander gewaardeerd, gemotiveerd en begrepen voelt. Passie is ingebed in elke levenstaal en geeft motivatie voor en richting aan elke gedachte, elk woord en elke interactie met anderen. Iedereen heeft veel karaktersterkten, maar de Sterke Eigenschap is de unieke en primaire kracht van elke levenstaal.

Elk bereikt doel begint met het besluit om het te proberen

Life Languages is een ontwikkelmodel, met als gevolg dat de kracht ‘m in de dynamiek zit. Als je bijvoorbeeld privé en/of op het werk te maken hebt met mensen die een van de zeven talen veel hoger in hun profiel hebben dan jij, kun je gaan oefenen om die taal ook eigen te maken om zo die ander(en) beter aan te voelen en te begrijpen in de onderlinge communicatie. Daarbij geldt overigens dat de eerste twee of drie belangrijkste levenstalen in het profiel altijd de primaire voorkeur zullen blijven en elk profiel is hierin uniek. Het klinkt misschien gek, maar lang niet alle mensen hebben door welke levenstalen voor hen de belangrijkste zijn. Nienke geeft een voorbeeld uit haar praktijk: “Ik heb een coachee die de taal van de Shaper heel hoog heeft staan, maar die vond ze heel spannend, want dat is het leiderschapstype in het model en haar was altijd verteld dat ze absoluut geen leider is. Het liefst zei ze dan ook ‘Dat ben ik niet!’ Maar gedurende het coachtraject ontdekte ze dat ze wel degelijk een leider is, maar dat ze moest leren om de taal van de Shaper toe te passen.”

De Shaper heeft leiderschap als passie en Nienke heeft meer vrouwen onder haar coachees die hoog scoren op de Shaper, terwijl ze zichzelf absoluut geen leider vinden en zich dan ook afvragen of dat überhaupt wel bij hen past. Volgens Nienke is dat duidelijk cultuurgebonden, omdat het in onze maatschappij nog steeds niet vanzelfsprekend is dat vrouwen een leidinggevende functie hebben. Ze voegt eraan toe dat het niet altijd werk gerelateerd hoeft te zijn, maar dat het ook over persoonlijk leiderschap kan gaan. Ze noemt als voorbeeld een coachee bij wie het hoog tijd werd dat ze zichzelf niet constant wegcijferde, maar op een daadkrachtige manier de regie over haar eigen leven op ging pakken en daarbij zelf ook in situaties het voortouw ging nemen. Voor al deze vrouwen geldt dat elk bereikt doel begint met het besluit om het te proberen.

Bij de zes pijlers van 2Flourish Coaching & Training heeft Nienke veel profijt van haar veelzijdigheid in het coachen, omdat mensen in hun leven met meerdere facetten te maken hebben en de pijlers elkaar vaak overlappen. Nienke ziet het als haar taak om de coachee te helpen die facetten in zijn of haar leven aan elkaar te verbinden en zo de knoop te ontrafelen, waardoor het hele plaatje met een helicopterview bekeken kan worden. Dit brengt diepgaande inzichten én dan ontstaat er regie om het eigen leven (nieuwe) richting te geven.

Tekst: Leo Singor

 

 

 

 

 

Vorige
Vorige

Nieuwe baan of toch niet?

Volgende
Volgende

Weer een reflectie?!